Ett hållbart säkert företag – Vi bygger trygghet

– Det är inte möjligt att vara ett hållbart företag om man inte är ett säkert företag, säger Kristina Bengtsson, KMA-chef på Brixly. Säkerhet är en hållbarhetsfråga som omfattar och påverkar allt från individers hälsa till kund- och affärsrelationer samt en alltigenom säker arbetsmiljö på arbetsplatserna.

Konkurrensen om de mest kompetenta medarbetarna är hård. Att attrahera, rekrytera och behålla de bästa och rätta lagspelarna är ett dagligt arbete. Vi på Brixly har som ambition att uppfattas och upplevas som branschens bästa och mest attraktiva arbetsgivare. Då är ett aktivt och genomtänkt säkerhetsarbete grunden till vad som gör oss till en trygg arbetsgivare; den som sätter medarbetarna främst av allt.

En av våra styrkor är att i huvudsak bemanna projekten med Brixare, det vill säga egna anställda. Att som kund veta att det är vårt kunniga och erfarna lag som ansvarar för ett projekt, är en värdefull trygghet och säkerhet. Därför prioriterar vi varje medarbetares säkerhetskompetens och individuella hälsa, det är A och O.

– Alla Brixare, utan undantag, har en individuell sjukförsäkring sedan flera år. Det är vi ganska ensamma om, säger Mikael Malmström, Arbetsmiljösamordnare på Brixly och ansvarig för företagets säkerhetsutbildningar. Det minskar ledtiderna om någon skulle behöva vård och det är en trygghet för både den anställde och företaget. I tillägg till det har vi ett omfattande utbildningsprogram inom säkerhet som alla måste delta i, oavsett tidigare kompetens. Vi säkerställer att alla gått igenom utbildningar i vår regi, det skapar en enhetlighet och stabilitet som är väldigt positiv för oss och våra kunder.

Mikael Malmström, Arbetsmiljösamordnare, Brixly

Att vi på Brixly håller säkerhetsfrågan högt och integrerar den i det strategiska och operativa arbetet skapar mervärden för kunderna. Det gör att vi kan hålla en hög, jämn och förutsägbar kvalitet genom alla delar av vårt breda erbjudande, över hela vår marknad. Det är en viktig komponent i vår affärsmodell vilket skapar trygghet och tillit kring projekt och kundrelationer.

– Vi kan se att vår säkerhetsprofil och vårt arbete med hållbarhet är frågor som har en positiv påverkan på våra affärsrelationer. Frågorna är ofta vägledande i olika typer av förfrågningar och upphandlingar, likväl som under planeringen och processledningen av ett projekt, säger Kristina Bengtsson. Att våra kunder uppfattar det så kunde vi tydligt se i vår stora kundundersökning som vi gjorde förra året. En klar majoritet av kunderna uppgav att de upplever oss som en alltigenom trygg byggpartner. Det är ett fint kvitto på att vi gör mycket rätt.

Kristina Bengtsson, KMA-chef, Brixly

För oss på Brixly är kombinationen av hållbarhet och säkerhet en kärnfråga som handlar om att vara ett hållbart företag, där intern säkerhet och arbetsmiljö går hand i hand med god affärsetik och starka, långsiktiga kundrelationer. Men även om mycket är bra redan idag är vi inte tillfreds. I kommande artiklar kommer vi att berätta mer om vårt säkerhetsarbete och bland annat om de utbildningar och säkerhetsövningar vi gör.

Läs om Brixlys hållbarhetsarbete och våra tre perspektiv;
socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar i vår Hållbarhetsredovisning för 2019 ›

Läs artikeln i PDF-format

BRIXLY AB

Besöksadress: Alfagatan 9, 431 49 Mölndal
Postadress: Box 9252, 400 96 Göteborg
Telefon växel: 031-389 00 00
Organisationsnummer: 556351-9163

Pressmeddelande: Erlandsson Bygg AB blir Brixly